Sabtu, 10 Julai 2010

English Form 1

Subjek yg dulunya aku x pernah berminat tuk belajar, da berdekad aku pelajari x juga terer. selepas tamatnya pengajian siswazah, x sangka subjek ni juga rezeki aku.

mengajar english form 1 ( kelas 1 b dan 1 c ).. macam2 karenah, pelajar buat hal, aku pon buat hal.. haha setakat ni da masuk mengajar 2 kali di kelas 1 c. dah dapat kenal pasti level pelajar dan trademark drg. Alhamdulillah kelas 1 c ni yg sememangnya bermasalah disiplin dapat ku kawal walau masih ada lagi yg masih perlu didekati tuk mencari pendekatan berkesan mengawal mereka.

Ramai guru memberi tahu supaya garang dan tengking sahaja pelajar, memang berkesan kerana kalau guru mereka masuk saya perhatikan memang ibarat pepatah "pinjak semut x mati", tp bukan kerana rasa hormat kepada guru, tetapi dek takut dimarahi, dimaki, dikasari . Tp buat masa ini, saya memilih untuk cuba dekati pelajar, merapati mereka tp mengekalkan gap sebagai guru dan pelajar. Pendekatan yg dahulunya berjaya ku amalkan semasa bertugas sebagai guru praktikal d SMK Entabuan Tenom harapnya dapat ku aplikasikan disini.

Masih ku Ingat pada pesan penyelia praktikalku, prof mad. Balakrisnan.... >>>> Biar pelajar "hormat" dan "segan" dengan guru... dan bukannya "takut" dengan guru. ...... InsyaAllah pesanan ni la aku akan pegang pada masa bergelar guru ganti ini dan bila bergelar Guru nanti.

2 ulasan:

MOHD AZRIL CHONG berkata...

mantap ko zul..hehe tahniah2x..;)

zulQifli berkata...

hahaha.. trimas2x.. bole2 lagi ko ucap tahniah... x tau aku keseksaan sini... wahahahahaha

Catat Ulasan